راهنمای سفر به رم

رم در دنیا مانند ندارد . شاید دیگر لقب آن “پایتخت دنیا” نباشد اما هنوز یادگاران بسیاری از از آن شکوه افسانه ای دارد. یک سفر به این سرزمین کافی است تا فریفته زیبای آن شوید. بناهای تاریخی این شهر تمام نشدنی است که از آن جمله می توان به تماشاخانه گلادیاتورها (Colosseum) ، معبد پانتئون (Pantheon) ، نیایشگاه واتیکان (Vatican) و … اشاره کرد. همه جای این شهر دیدنی است، از درخت های سرسبز باغ ویلا بورگز (Villa Borghese) تا بشقاب هی پر شده از پاستای اصل ایتالیایی در رستوران های میدان ناوونا (Piazza Navona). معروفترین جاذبه جغرافیایی رم، تپه های هفتگانه آن است: Palatine ،Capitoline ،Aventineaelian،Esquiline،Viminal و Quirinal که قدمتی به اندازه این امپراتوری کهن دارند. شهر رم بر فراز این هفت تپه بنا شده است. رودخانه  تیبر (Tiber River) نیز از میانه شهر می گذرد.لقب رم “شهر جاودانه” است که به زیبایی این شهر را توصیف می کند. مردم دنیا، چه هنرمند باشند چه تاریخ شناس یا علاقه مند به غذا، همگی آرزوی بازدید از شهر رم را دارند، زیرا از قدیم گفته اند “همه راه ها به رم ختم می شود”.

جابه جایی در شهر رم با استفاده از وسایل نقلیه  عمومی بهترین گزینه است. رانندگان تاکسی در این شهر مانند همه  نقاط دنیا سعی خواهند کرد نرخ بیشتری از گردشگران دریافت کنند. بهترین راه پیشگیری از این اتفاق استفاده از تاکسی های مجاز شهری (رنگ آنها سفید یا زرد و بر روی در جلو حروف SPQR درج شده است) و محاسبه نرخ با توجه به تاکسی متر است.  ایستگاه های اتوبوس در فواصل مناسب قرار دارند و سرویس اصلی خطوط اتوبوس رانی از ۵:۳۰ صبح تا ۱۲:۰۰ شب است. البته برخی از خطوط ویژه به صورت ۲۴ ساعته مشغول کارند. متروی شهر رم که مسیر آن در شهر به صورت یک X است، برای گردشگران تا حدودی سیستم حمل و نقل محدودی است. قطار ها از ۵:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب هر ۵ الی ۱۰ دقیقه حرکت دارند. رم دارای دو فرودگاه است. فرودگاه اصلی لئوناردو داوینچی Leonardo Da Vinci که در ۳۰ کیلومتری شهر قرار گرفته و فرودگاه کوچکتر چیامپینو Ciampino که با مرکز شهر حدود ۱۵ کیلو متر فاصله دارد.

مـــردم شهر رم خندان و سرزنده اند. در کافه ها می نشینند به قهوه نوشیدن و لطیفه گفتن. دوست دارند لباس های شیک و به روز بپوشند. از دیرباز گفته اند:” هنگامیکه در رم هستید مانند رومیان باشید”، پس در رم شیکپوشی و لب خندان یادتان نرود. افزون بر این، رومیان به مذهبشان عشق می ورزند.کشیش های زیادی را با لباس های زیبا و رنگی در شهر می- توان دید. بیش از ۸۰ درصد مردم این شهر کاتولیک هستند اما جمعیت مسلمان آن رو به افزایش است.

 

جاذبه های دیدنی :

کلوسیوم: یک تماشاخانه باستانی در شهر رم است. کولوسئوم بزرگترین تماشاخانه‌ در امپراتوری روم بوده است. گفته میشود ۵۰ تا ۸۰ هزار تماشاچی در آن گرد می آمده اند و ۸۰ درب ورودی داشته است. این بنا به فرمان امپراتور” وسپاسیان” بین سالهای ۶۹ تا ۷۰ میلادی پایه‌گذاری شد. پس از آن، پسرش تیتوس در سال ۸۰ میلادی ساخت آن را در زمین‌های باتلاقی میان تپه‌های اسکوئیلین و کائلین به پایان برد. البته پس از او دومیتیان برادر تیتوس در کولوسئوم تغییراتی اعمال کرد. در واقع، کولسئوم نخستین آمفی تئاتر دائمی در روم باستان بوده است.

امروزه کولوسئوم را با نبردهای خونین گلادیاتورها می شناسند. در کولوسئوم گلادیاتورها با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را که اغلب از اشراف بودند فراهم می کردند. برخی اعدام‌ها مانند اعدام با رهاسازی حیوانات وحشی نیز در کولوسئوم انجام می شده است.

  • معبد پانتئون
  • چشمه های سه گانه (فونتانادی تروی) (Trevi Fountain)
  • کلیسای سنت باسلیکا (St Peter’s Basilica)
  • کلیسای جامع سن پیتر و موزه واتیکان
  • پله های اسپانیایی (Spanish Steps)

راهنمای سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =