راهنمای سفر به پاریس

پاریس بیش از هر شهر دیگر بناهای نام آشنا دارد. هشتاد میلیون گردشگری که در سال از این شهر دیدن می کنند خیلی زود متوجه حال و هوای خاص آن شده و جذب شکوه آن می شوند. پایتخت فرانسه بیست ناحیه شهری دارد. رود خانه سن (Seine River) از وسط شهر عبور می کند و دو جزیره سیته “Ile de la cite” و سن لویی “Ile st-louis” را شکل
می دهد. بخش غربی شهر، خانه دانشگاه سوربن (Sorbonne University) و خیابان سن ژرمن (St-Germain) است و بخش شرقی آن میزبان موزه لوور (Musee du Louvre)، خیابان شانزلیزه (Avenue des Champs-Elysees) و دو سالن اپراست. در حال حاضر اپرای قدیمی به عنوان آکادمی موزیک فعال است. در شمال شهر می توانید تپه مون مارتر (Montmartre) را ببینید. برج ایفل (Eiffel Tower) و طاق پیروزی (Arc de Triomphe) در جنوب رودخانه سن قرار دارند. پاریس همواره در زمینه های گوناگونی چون فرهنگ، هنر، علم، سیاست و … پیشرو بوده و پایتخت فرهنگی عالم نام گرفته است. یکی از القاب مشهور پاریس “شهر نورها” است که دلالت دارد به دانشمندان و هنرمندان زیادی که متولد این شهر هستند و به پر نور بودن پاریس در شب نیز اشاره می کند. لقب دیگر آن  “عروس شهرهای جهان” است.

بهترین راه برای جا به جایی در پاریس، متروی گسترده این شهر است.  دیــدن شهر با اتوبوس جذابیت ویژه  خود را دارد اما به خاطر ترافیک می تواند کمی آهسته باشد. اغلب اماکن دیدنی حداکثر در ۱۰ کیلومتری هم قرار دارند که پیاده روی در شهر پاریس را بسیار لذت بخش می کند.  واحد پول فرانسه یورو است.

مردم این شهر به تحصیلات، لباس، غذا و هنر اهمیت زیادی می دهند و به طور کلی روی زبان خود بسیار تعصب دارند و ترجیح می دهند به جز فرانسوی به زبان دیگری صحبت نکنند. محله های سن ژرمن و سن میشل به محله های روشنفکران شهره اند. بسیاری از هنرمندان نام آور جهان در این محله ها زندگی کرده اند که هنوز هم به یاد آنها پلاکی روی در خانه محل اقامت شان دیده می شود. ۱۷ درصد مــردم این شهر مهاجر ند و بیشترشان از کشور های شمالی آفریقا (مستعمره های سابق فرانسه) وارد پاریس شده اند.

 

جاذبه های دیدنی :

  • برج ایفل: این برج فلزی که نماد شهر پاریس است در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن ساخته شده است .برج ایفل پربازدیدترین و شناخته‌شده‌ترین بنا در جهان است. ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز ، برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر – از جمله امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما – به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.
  • موزه لوور: موزه لوور (به فرانسوی: Musée du Louvre) در شهر پاریس است و بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش گوناگون ان نگهداری می شود. موزه لوور با بیش از ۹٫۵ میلیون بازدیدکننده در سال، پربازدیدترین موزه جهان است. موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان “موزه عمومی” فعال بوده‌است. تمرکز موزه لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله میتوان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره‌ها و تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی اشاره کرد.
  • کلیسای نتردام
  • رودخانه سن
  • کاخ ورسای:  Château de Versailles) مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به‌عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته میشود. این کاخ سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشت، اما امروزه این دهکده و کاخ جزو حومه پاریس به‌شمار می‌روند. از سال ۱۶۸۲ تا سال ۱۷۸۹، که به‌اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای، که به جنگ جهانی اول پایان داد، در این کاخ منعقد شده‌ است. یونسکو این کاخ را در فهرست میراث‌ جهانی بشر ثبت کرده است.

راهنمای سفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =